Kleuters op excursie naar de bibliotheek

naamloos naamloos`2 naamloos3 naamloos4 naamloos5In maart zijn de kinderen van groep 1 t/m 3 naar de bibliotheek in Rolde geweest. Daar werden we ontvangen door Janneke.  Ze vertelde het spannende verhaal uit het prentenboek van:

GEZOCHT KOEN KONIJN, boekenboef.

Koen is niet zoals andere konijnen gek op wortels en blaadjes sla. Koen konijn is gek op boeken. Zo gek dat hij andere huizen binnen gaat om boeken te lezen. Zelfs daar krijgt hij niet genoeg van en neemt de boeken mee naar zijn boekenhol. Arthur is een jongen die ook gek is op boeken, maar zijn boeken verdwijnen. Op een nacht betrapt hij de dief, maar hij krijgt hem niet te pakken. Zou Arthur er achter komen wie de boeken steelt? En zou Koen konijn gepakt worden tijdens het stelen van boeken?

Ook in de bibliotheek zijn nu boeken verdwenen? Zou Koen konijn hier ook geweest zijn? De wortels en slablaadjes liggen er nog maar de boeken zijn weg…………. We speuren rond in de bibliotheek en komen er zo gelijk achter waar alle boeken staan. Prentenboeken, informatieve boeken, dierenboeken en nog veel meer natuurlijk.

We gaan in twee groepen uiteen. De ene groep mag lekker boeken lezen en inkijken op de mat op de grond. Janneke had al hele mooie boeken uitgezocht voor ons die met het thema te maken hadden. De andere groep kreeg grote kaarten met opdrachten; bv zoek een boek over dieren, over beroepen enz. en zo zochten we de hele bibliotheek door. De kinderen deden erg hun best. Echte speurders dus. We gingen daarna wisselen van opdracht! Dat willen we nog wel eens vaker doen. En dat kan want de ‘bieb’ is helemaal gratis! Kost dus niks………………………………………!