Leesprojecten

Omdat lezen de basis vormt voor de het leren van de kinderen en voor hun algemene ontwikkeling, doen we ook dit schooljaar weer mee aan verschillende leesprojecten. De bovenbouw is druk bezig met het Leesvirus. Dit is het meest besmettelijke leesproject waarbij kinderen verschillende boeken lezen en aan de hand daarvan ook een aantal quizvragen gaan invullen. Als afsluiting is er het “Leesvirusfeest”. In januari heeft de middenbouw het “ladekastje”  gehad. Dat is een spannend kastje met 9 laatjes.

Elk laatje heeft een voorwerp dat naar een bepaalde categorie boeken of verhalen verwijst; sprookjes, gedichten en liedjes, prentenboeken, zelfleesboeken, informatieve boeken, verhalenboeken, doeboeken en stripverhalen. Iedere dag mocht er een laadje worden geopend en mochten de kinderen een boek uitkiezen en gaan lezen. En ze hebben gezellig “knuffel” gelezen uit hun lievelingsboek.

In de onderbouw zijn we gestart met de Voorleesdagen. Het boek “De kleine walvis” is het prentenboek van het jaar.

In maart doen we nog mee aan de Drentse “Veurleesdaogen’ en komt onze “Schoolvoorleeskampioen” in actie bij de Voorleesdagen in de gemeente Aa en Hunze.

Door al deze projecten ontdekken kinderen hoe leuk lezen kan zijn.

Aan het begin van dit jaar hebben de leerlingen van de groepen 4 T/M 8 de Monitor van de Bibliotheek op school ingevuld. Hiermee is het leen- en leesgedrag, de leesmotivatie en zijn de informatievaardigheden van de leerlingen gemeten. ladenkastje 2