CITO-nieuws

Cito 3.0

Cito is druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe generatie toetsen. Inmiddels zijn er nieuwe toetsen op de markt voor groep 3, 4 en 5 voor de onderdelen Rekenen-Wiskunde, Spelling en Begrijpend Lezen. Binnen stichting PrimAH is afgesproken dat we vanaf dit schooljaar de nieuwe toetsen gaan invoeren. Dit betekent dat we in januari in groep 3 de nieuwe toetsen  gaan gebruiken. Voordelen van de nieuwe toetsen:

* Ze sluiten inhoudelijk beter aan bij de kinderen van nu en het onderwijs dat gegeven wordt.

* De toetsen zijn afgestemd op de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen die gebruikt worden bij de overdracht naar het voortgezet onderwijs.

* Er zijn geïntegreerde  toetsen voor leerlingen die zich minder snel ontwikkelen dan hun groepsgenoten, deze toetsen zitten qua moeilijkheid tussen de reguliere toetsen in.

* De toetsen kennen meer mogelijkheden om een goede analyse te maken van de gemaakte fouten.

* De normen van de nieuwe toetsen zullen jaarlijks geactualiseerd worden, hierdoor kunnen resultaten eerlijk vergeleken worden en kunnen we ons onderwijs optimaal afstemmen.

Invoering

Met de invoering van de Centrale Eindtoets is de manier waarop de verwijzing naar het voortgezet onderwijs plaatsvindt veranderd. Ons schooladvies baseren we op de persoonlijkheidskenmerken van een leerling (zoals zelfstandigheid, motivatie, zelfvertrouwen, leerhouding), de sociaal-emotionele ontwikkeling en de schoolresultaten van alle leerjaren (met name die van groep 6, 7 en 8).

De schoolresultaten zijn de resultaten die een leerling op het dagelijks werk, de methode gebonden toetsen en natuurlijk de Cito toetsen haalt. Om het beeld van de leerlingen zo compleet mogelijk te krijgen wordt met ingang van dit schooljaar ook de toets Studievaardigheden afgenomen. Dit zijn toetsen die een goed beeld geven van de studievaardigheden van een leerling en worden vanaf groep 6 afgenomen. Deze toetsen zullen eind groep 6 en 7 (juni) en midden groep 8 (januari) afgenomen gaan worden. Een voordeel van deze toetsen is dat we ze in meerdere leerjaren kunnen afnemen. Hierdoor kunnen we de ontwikkeling van onze leerlingen ook op dit gebied volgen en ons onderwijs optimaal afstemmen.